måndag 11 augusti 2008

Hipsters: The dead end of western civilization



"We’ve reached a point in our civilization where counterculture has mutated into a self-obsessed aesthetic vacuum. So while hipsterdom is the end product of all prior countercultures, it’s been stripped of its subversion and originality"

I used to read Adbusters a lot a few years back, but eventually I found out that it made me really depressed so I haven't read it for a while. Until today, when I found this article on the Hipster culture, a counter "culture" without a mission... Hard to sum up in a few words, so have a look and read it HERE

8 kommentarer:

paj sa...

for hilvede emil, jag troede det var min bike...

Emil Broomé, Harry White & revK sa...

nej nej nej man! Fand den på the internets...

Johanna sa...

Hej Emil,

Tycker artikelmakaren har missat en hel del poänger. Ordet hipster skapades som en nedsättande term som hade mycket med nya cp områden som Williamsburg att göra och också med indiekids som började ta sig an ny musik de tidigare inte lyssnat på och därför beskrev det som att ingen annan i världen heller lyssnat på den förr.

Det har alltså alltid varit en förolämpning. Adbustersjournalisten försöker lite beskriva det som att det är en subkulturetikett?

Det tror jag beror på att han är uppväxt i en tid där subkulturer fanns och därför antar att det är en sådan han ser.

Jag tror begreppet är mer jämförbart med till exempel ordet "it (det svenska ordet för datateknik)-kille" eller "kulturtant". Ord som från början är elakt menat och beskriver en grupp som inte försöker att vara en stil men som är det. Det blir absurt att, som Adbustersjournalisten gör, försöka jämföra ordet hipsterdome med ordet punk.

Företag som gör den typen av events som jag inte tycker är ok, som Grolsch Block Party och Heineken Green Room Sessions, har såklart försökt vända stämpeln till något positivt. Det handlar ju om att det är bra för dem att det finns indieband, indiekonstnärer och indieklubbar som inte har något emot sponsring och som är lätta att få med i livsstilstidningar.

Men det är inte samma sak som när Diesel gjorde kampanjer med vänsteraktivitster på bild för i det här fallet handlar det ju om en stil som redan från början frodats inne på företagens kontor, inte blivit adopterade av dem.

Det i sin tur är ju helt naturligt eftersom det i dag är samma människor som jobbar som, säg, pr-agenter för American Apparel som det är som gör klubbar i Göteborgs innerstad. Det finns, konstigt nog, väldigt få som tycker att det ligger en motsättning i de två jobben, och självklart påverkar det hur de två världarna påverkar varandra.

Emil Broomé, Harry White & revK sa...

Oj, först grattis till världens längsta kommentar! Och för det andra så tar vi ju ingen ställning för eller emot. Tyckte mest det kunde vara intressant läsning... Hade en tanke att vi skulle lägga ut lite mer texter av olika dess slag, så om du ramlar över något så får du gärna skicka vidare till oss.

Bless you!

Johanna sa...

Haha ok ville bara prata.

Emil Broomé, Harry White & revK sa...

ja ha, ok. Är lite autistisk ibland... så hur e läget då?

Emil Broomé, Harry White & revK sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johanna sa...

Obs. Bra Ofra Haza-Galbi-låt. Brennan spelade in skivor med en Kuwaitisk sångerska förut men sen bröt de tyvärr. Det var lite samma.